AAA N.V. to commission sculpture for 100th anniversary of Aviation in Aruba

April 28, 2023

AAA N.V. to commission sculpture for 100th anniversary of Aviation in Aruba

ORANJESTAD – Aruba Airport Authority N.V. (AAA) is excited to announce that it will be working with Mr. Gilbert Senchi, artist of Artopia, Foundation for the Public Arts (Artopia) to create a memorable piece of public art in honor of the 100th anniversary of Aviation in Aruba.

An agreement was recently signed between AAA and Artopia to start the creative and artistic process to develop a conceptual design of a sculpture that will capture this memorable moment. The sculpture will reflect aviation’s evolvement throughout its 100 years of history and will thus include a historical aspect, a modern-day aspect and also a futuristic aspect. The fact that the aviation industry is a highly dynamic industry will also be reflected in this beautiful piece of public art for the entire community and our visitors to enjoy.

The exact location of this sculpture has yet to be determined and will also form a part of the actual narrative around the sculpture that will be designed and produced by Artopia with the input of AAA.

Joost Meijs, CEO of AAA: “Commemorating this historic milestone in Aruban history by means of beautiful public art narrating Aruba’s aviation history is our gift to Aruba and its community. This public piece of art will add enormous value to the cultural, aesthetic, and economic vitality of our local community. As public art this sculpture will contribute to Aruba’s identity, foster community pride around 100 years of aviation in Aruba and a sense of belonging, and as such enhancing the quality of life for Aruba’s residents and visitors.”

The sculpture will be completed in a few months’ time and is set to be unveiled on August 18, 2023, the day that 100 years of aviation in Aruba is officially celebrated after the first aircraft landed in 1923 in Paardenbaai here in Aruba.

Artopia is an Aruban Foundation for the public arts and has as goal, amongst other activities, to place art in Aruba, to bring persons together who are engaged in art in any way, shape or form in order to promote the art in general, and to curate art and cooperate with organizations and institutions in Aruba in this field.

AAA N.V. encargará una escultura para el centenario de la aviación en Aruba

ORANJESTAD – La Autoridad Aeroportuaria de Aruba N.V. (AAA) se complace en anunciar que trabajará con el Sr. Gilbert Senchi, artista de Artopia, Fundación para las Artes Públicas (Artopia) para crear una obra de arte pública memorable en honor al centenario de Aviación en Aruba.

Recientemente se firmó un acuerdo entre AAA y Artopia para iniciar el proceso creativo y artístico para desarrollar un diseño conceptual de una escultura que capturará este momento memorable. La escultura reflejará la evolución de la aviación a lo largo de sus 100 años de historia y, por tanto, incluirá un aspecto histórico, un aspecto actual y también un aspecto futurista. El hecho de que la industria de la aviación es una industria altamente dinámica también se reflejará en esta hermosa obra de arte público para que la disfrute toda la comunidad y nuestros visitantes.

La ubicación exacta de esta escultura aún no se ha determinado y también formará parte de la narrativa real en torno a la escultura que será diseñada y producida por Artopia con el aporte de AAA.

Joost Meijs, director ejecutivo de AAA: “Conmemorar este hito histórico en la historia de Aruba por medio de un hermoso arte público que narra la historia de la aviación de Aruba es nuestro regalo para Aruba y su comunidad. Esta obra de arte pública agregará un enorme valor a la vitalidad cultural, estética y económica de nuestra comunidad local. Como arte público, esta escultura contribuirá a la identidad de Aruba, fomentará el orgullo de la comunidad por los 100 años de aviación en Aruba y un sentido de pertenencia y, como tal, mejorará la calidad de vida de los residentes y visitantes de Aruba”.

La escultura se completará dentro de unos meses y se inaugurará el 18 de agosto de 2023, el día en que se celebran oficialmente los 100 años de aviación en Aruba después de que el primer avión aterrizara en 1923 en Paardenbaai aquí en Aruba.

Artopia es una Fundación de Aruba para las artes públicas y tiene como objetivo, entre otras actividades, colocar el arte en Aruba, reunir a personas que se dedican al arte de cualquier manera o forma para promover el arte en general, y curar arte y cooperar con organizaciones e instituciones en Aruba en este campo.

AAA N.V. encargará una escultura para el centenario de la aviación en Aruba